Als een vis in t water aan de Oostkust! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu Als een vis in t water aan de Oostkust! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu

Als een vis in t water aan de Oostkust!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

12 Juni 2014 | Australië, Sydney

In Cairns kreeg ik even de tijd weer aan t feit te wennen 'alleen' te zijn, maar in Airlie Beach moest ik er toch echt aan geloven. Via een Engels meisje kwam ik in contact met een paar Canadese gasten. Met elkaar deden we boodschappen om vervolgens te barbqen en in te drinken voor de avond at Airlie. Welcome at the Eastcoast!
Dus liep ik de volgende dag met een dikke kater de Atlantic Clipper op. Met dit enorme zeilschip, samen met nog 50 andere, ging ik de komende drie dagen de Whitsunday Islands bezoeken. De meeste mensen kennen deze eilanden van de welbekende 'kodak' plek White Heaven Beach. Het oogverblindende witte strand, waarmee je je sieraden kan polijsten of je tanden mee kan poetsen. Het strand in combinatie met de helder blauwe zee doet je aanvoelen als paradijs. Of als de hemel natuurlijk.. Het hoogtepunt voor mij tijdens deze trip, of misschien van de hele oostkust, was t duiken. Wat een onwijse ervaring! Ik was eigenlijk bang dat ik teveel paniekerig zou zijn, maar al na tien minuten oefenen op t strand vertrokken we t Great Barrier Reaf in. 8 meter onderwater zwemde visje met me mee, of recht op me af, en danste het koraal. Ondanks flinke oorpijn was ik niet te stoppen en wilde ik de volgende dag weer. Dit keer ging t iets minder. Ik had t gevoel alleen maar naar boven te gaan in plaats van naar beneden. Toen ik vervolgens met me tank World Heritage erfgoed aan t slopen was leek het zowel mij, als mijn gids, beter maar weer is boven water te gaan kijken. Hoewel ik eerst flink baalde, kon ik er later hard om lachen. Dit ga ik zeker vaker doen!
De sterrenhemel is overal mooi, maar aan deze kant van de wereld toch wel een beetje extra! Als je op een boot ver van de bewoonde wereld zit en je ogen niet afgeleidt worden door ander licht is het aantal flikkerende stipjes in de hemel overweldigend. Ieder avond op zoek naar t Southern Cross en een wens doen na een vallende ster. Maar op de Clipper werd onze aandacht toch naar de bodem gezogen. Door t licht van de boot trokken vele vissen naar ons toe, en daardoor ook haaien. Iedere avond cirkelde zij om t schip. Een heel mooi gezicht, maar ook een raar idee als je de volgende ochtend weer je duikbril opzet.
Hoewel ik mijn groep op de Clipper niet heel leuk vond, zat ik met een aantal van mijn Fraser-Island-groep al aan de bar voordat de tour uberhaupt begonnen was. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld die we met 4x4 onveilig gingen maken. Slapen in tentjes, je eigen potje koken en zelf rijden over t strand. Ik dacht de makkelijkste weg te kiezen door in t binnenland te rijden van t eiland, maar mooi niet natuurlijk! Toen de linkerkant van de Jeep flink hoger stond dan de rechterkant en de rotsen wel heel dichtbij kwamen werd t toch wat stil in de auto. Maar ik heb iedereen veilig thuisgebracht, zonder vast te staan! Weer een ervaring rijker.

Toen ik met de bus aankwam in Byron Bay wist ik meteen dat ik hier veel langer had kunnen blijven. Er hangt een onwijse chille sfeer. Ik sprak af met een vriendin van de Fraser tour voordat zij savonds door ging naar Sydney. We dronken in verschillende cafes wat lokale biertje, erg lekker! Al snel moesten we weer afscheid nemen en gingen we allebij onze eigen weg. Voor mij richting mijn hostel, dacht ik.. Het doet de laatste dagen flink regenen en zo ook kwam t met bakken uit de lucht tijdens mijn wandeling. Ik passeerde een bar met live muziek en dat leek mij wel een geschikte schuilplaats. Al klappertandend nam ik plaats naast een echte local; "Girl, the forcast is rain the next three hours, you are not going anywhere, only one option: get drunk!" Een geslaagde eerste avond!
Je kan Australia natuurlijk niet verlaten zonder te hebben gesurfd. Omdat ik nooit zo een waterrat ben geweest was ik, net als met het duiken, ook over dit activiteit niet zo heel enthousiast. En zeker toen ik die golven op me af zag komen vroeg ik me echt af waar ik in hemelsnaam aan begonnen was?!! Vervolgens doe ik een poging waarna me instructeur me toeschreeuwd dat het beter zal gaan als ik me board omdraai.. Máár ik heb verschrikkelijk hard gelachen, verschrikkelijk hard gevallen en verschrikkelijk hard gesurfd!! Whoehoe, i did it!
En nu sta ik in Sydney te staren naar het prachtige Opera House. Ik kan de dag als gisteren herinneren dat ik met Annek op Schiphol door de douane liep. De tijd is gevlogen en ik heb verschrikkelijk veel mogen zien en mogen leren! Lieve allen, bedankt voor het lezen van mijn blog, nog veel meer dank voor de lieve en leuke berichtjes via welke weg dan ook!! Tot snel!
"Travel is the only thing you buy, that makes you richer!"

• 12 Juni 2014 - 06:21

Renate:

Wat gaaf! Je hebt gedoken!
    lieverd.. Dit avontuur blijft weer voor altijd bij je..

Nog maar heel even.. Dan is je avontuur weer ten einde...
    Gelukkig geeft t niet... Want Herinneringen Zitten In Je Hart!
    Hier kunnen we bijna niet wachten om je weer te zien!

Dikke kus en tot heel snel!!!

• 12 Juni 2014 - 07:37

Annet:

Lieve Joyce, wat een ervaringen rijker ben jij. Heb genoten van je reis verhalen.
    Goede reis terug xx Annet

• 12 Juni 2014 - 08:53

Dominique:

Joyce,
    Haha hilarisch verhaal weer, wat zal je een hoop gelachen hebben.
    Ik ben toch wel een beetje jaloers op de geweldige reis die je hebt gemaakt.
    Dit kan niemand je meer afnemen! Goede vlucht naar huis en ik zie je snel!
    X Dominique

• 12 Juni 2014 - 09:26

Buuf Judith:

Waaauw Buuf!! Geweldig!! Super leuk om te lezen allemaal!! Ik wil de foto's graag een x zien;) goede reis terug! X judith

• 12 Juni 2014 - 10:04

Ria:

Spannend verhaal weer.
    Wat een ervaringen heb jij op gedaan..
    Een goede vlucht terug.
    Waar je weer met open armen ontvangen word.
    Groetjes.

• 12 Juni 2014 - 11:28

Selma:

Tegek!!!!! Echt geweldig dat je dit allemaal gedaan hebt

Tot snel in de jopen
    X

• 12 Juni 2014 - 14:57

Wieteke:

lekker om te lezen!! dikke kus