Kakkerlakken! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu Kakkerlakken! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu

Kakkerlakken!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 Juni 2009 | Ghana, Tamale

Woensdag middag komt mij gastmoeder thuis en laat mij trost een zakje zien wat zij gekocht had. Insectenbestrijding begreep ik. voor in het toilet zei zij. prima dacht ik. toen ik later mijn handen ging wassen kwamen er allemaal beesten uit het toilet rennen en meerder lagen l te kramperen om de grond. ik heb ze nog nooit in mijn leven gezien, maar dit was duidelijk! kakkerlakken van minstens 5 cm groot! Ja die komen uit het toilet werd mij nuchter gezegt. ik vroeg aan bas, ook een vrijwilliger bij mij in het gezin, of hij hier vanaf wist. Hij zei: " ja die probeer ik altijd naar beneden te spuiten als ze omhoog komen".. WAt???! mensen ik hang hierboven! Ik kan niet zien of deze beesten mij willen bezoeken. nou ja raad het al. ik ben vanmiddag de stad in gegaan en heb een emmer met deksel gekocht. Daar doe ik de komende weken mijn behoefde wel op, helemaal als het donker is!!

Ik heb uit de reacties een beetje begrepen dat ik iedereen een beetje laat schrikken met mijn verhalen maar ik moet zeggendat het echt goed gaat!! tuurlijk maak ik rare erge en verschrikkelijke dingen mee maar deze worden overtroffen door leuke mooie en prachtige belevenissen. Ik leer hier iedere dag!

Dat ik mijn eerste gesprek had voor deze reis werd mij verteld dat ik niet heen moest gaan om de wereld te redden en dat ik er rekening mee moest houden dat er kinderen konden sterven. Dat ik de werld niet kon redden werd al gauw duidelijk maar dat er kinderen zouden sterven..
Emanuel was twee dagen oud dat hij in het weeshuis werd gebracht. erg klein. te vroeg geboren dachten wij. voor de rest niet anders als de andere kinderen. gisteren is hij overleden. drie weken oud is hij geworden.
ik was gelukkig niet op het weeshuis. er zijn meer kinderen ernstig ziek. naar het ziekenhuis mag niet baten. ik hoopte dat deze gebeurtenis de mensen van het weeshuis zouden wakker schudden maar die gedachten werd al gauw uit mijn hoofd gezet. Zo is het.. Je liefde geven, meer kunnen we niet doen.

Ik ben van de week op de echte markt geweest. smalle paden, ovcerdekt met zeil. zoals je op tv ziet. complete koeien op houten tafels, die worden vervoerd achterop fietsen. kramen vol met vis. tomaten uien knoflook. kleren schoenen speelgoed. stinken e erg warm. maar indrukwekkend. ook heb je overal kramen met stoffen. en ik ben vanochtend voor gesteld aan Suzie. een naaister die prachtige kleding maakt voor vrijwilligers. ik kan bijna niet wachten om naar de stad te gaan en prachtige afrikaanse stoffen te kopen.

Zo weer voor even. oja..

Wood wil jij niet van die rare vragen stellen :P

En wille alle andere stoppe over het weer. dat ik in oostenrijk zat konden jullie schaatsen en nu zit ik hier en gaan jullie zeggen dat het mooi weer is?! ik heb van de week 48 graden gehad, dat halen jullie echt niet in!

Dikke knuffel!

  • 04 Juni 2009 - 15:26

    Renate En Coen:

    Waaah! Lekker hoor die kakkerlakken!!
    Wij kunnen niet wachten op foto´s! :P
    Heerlijk om je verhalen te lezen..

    Enne.. Vandaag is het weer helemaal hollands, wind, regen en weinig zon! Blijf maar lekker daar! ;)

    Heel naar van dat kindje.. Zijn geen leuke dingen.. Hou je goed wijffie!!
    Wij denken aan je!

    Dikke knuffel!!!

  • 04 Juni 2009 - 17:48

    Jan En Ria:

    Heerlijk hoor Joyce om je verhalen te lezen. Wat maak je veel dingen mee hé en wat doe je veel indrukken op. Goed om het van je af te schrijven en als je het later zelf terugleest is het heerlijk komt alles weer terug!
    Lieve groetjes Ria

  • 04 Juni 2009 - 18:27

    Tines:

    heej meis!
    wat een verhalen ik verveel me dus niet achter de comp... super leuk om te lezen, komen we tenminste nog wat te weten over die zwarten daar:P doe ze maar de groeten van een bulb farmer, weten ze wat bollen zijn? haha

    groet en kus!

  • 04 Juni 2009 - 20:11

    Zus:

    Hee zus,

    Zeg maar tegen die vieze dikke vette kakkerlakken dat ze je niet lastig mogen vallen anders kom ik ze opzoeken.Hahaha zeg ik stoer.
    Mooi je verhalen schat.

    Dikke kussss ons

  • 04 Juni 2009 - 20:21

    Gov:

    Ieeeeeeeeh!!!!!!Kakkerlakken, verschrikelijk.
    en dan te bedenken dat er gezegd word dat ze banger zijn voor jou dan andersom haha. Angsten moet je overwinnen he joyce;)

  • 04 Juni 2009 - 20:22

    Mam:

    geweldig skat en ik blijf het zeggen ik ben super trots op je love you kus

  • 04 Juni 2009 - 22:29

    Jur:

    Jij kan leuke verhaaltjes schrijven zeg! wat een toestanden allemaal! Vet gaaf boef! kusje

  • 05 Juni 2009 - 06:48

    Dominique:

    Haai meis,
    Leuk om te horen dat het goed met je gaat en dat je leuke dingen meemaakt.
    Aagh ik moet er niet aan denken kakkerlakken van 5 cm die uit de wc omhoog kruipen, ik was al een held op sokken als ik op curacao eentje van max 2 cm tegenkwam!
    En wanneer krijgen we de eerste foto's te zien?
    Ben benieuwd!
    Nou geniet nog ff daar en heel veel plezier.
    Groetjes!!!

  • 05 Juni 2009 - 18:36

    Janneke:

    Hoi hoi,

    In april ben ik teruggekomen uit Ghana, en heb 3 maanden in het zelfde gastgezin gezeten als jij. Doe je ze de groeten van mij?!,

    Veel plezier nog met alles, en geniet ervan!

    Groetjes Janneke

    ps dat verhaal van de emmer komt me bekend voor... erg handig :)

  • 06 Juni 2009 - 12:08

    Aline:

    Heey wijfie,

    heerlijk die verhalen van je.. whaha! ben ook erg benieuwd naar de foto's ;)

    ahh gelukkig wordt het hier geen 48 graden, want dat zou ik egt niet overleven :P

    nou wij houden ons hier maar bezig met het rosé olé feestje, we zullen er één op je drinken. ;)

    nou de groetjes aan de weeskindjes daar en aan je grote vrienden de kakkerlakken!

    liefs Aline

  • 07 Juni 2009 - 20:25

    Robert Bak:

    hey lieve buur.
    aan je verhalen te lezen hoef ik niet te vragen hoe het met je gaat. altijd goed en soms minder. want ja.... de ervaringen die je daar mee maakt zal je hier in europa nooit mee maken. hier gaat alles door. j-pop, veul enz.... blijf je keuze apart vinden maar als ik je verhalen zo lees begrijp ik het wel. zo veel ervaring als je nu mee krijgt vind je nergens. iets dat voor ons super boeren uit het dorp moeilijk te begrijpen is mischien. hoop dat je het daar omwijs naar je zin krijgt. met elende en leuke dingen, krijg je verhalen die je nooit meer vergeet. heerlijk je verhalen te lezen en zal het op de voet volgen. hele dikke kus en geniet er van in alle opzichten. gr kus rob. ps volgende keer als je gaat dan moet echt iedreeen je gedag kunnen zeggen, dat heb ik namelijk niet kunnen doen en vond ik wel jammer. want wil me BUUV! wel een zoen geven voor ze weg gaat! xx

  • 10 Juni 2009 - 18:57

    Nicole:

    Wat een verhalen joh! Groot gelijk over die emmer! haha! wel een goede manier om je angsten te overwinnen! veel plezier nog! x

  • 11 Juni 2009 - 12:22

    Naatje:

    getver kakkelakken ieeeuuuuuuuw als ik je verhaal leest dan krijg ik al kriebels hahahahahaha we hebben hier weer oud hollands weer hoor regen!!!!!!
    X naat

  • 11 Juni 2009 - 15:48

    Jan En Ria:

    Even weer een groet vanuit J'dorp hoor. We zijn benieuwd naar weer een nieuw verhaal van je hoor! Hou je taai met alle beesten daar. Haha.
    Groet Ria

  • 12 Juni 2009 - 21:33

    Zus En Renaatje:

    Hee schat,

    Wij gingen even kijken of je alfoto´s geplaatst had maar helaas geen stroom zeker hahaha.
    Renaat heeft even een uurtje op Kayl gepast en we zitten nu lekker te kletsen onder andere over jou.
    Nou wijfie ik spreek je gauw weer.

    Dikke kussss van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Tamale Ghana

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2009

Ghana airport

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

31 Juli 2009

Laatste week in Tamale..

24 Juli 2009

Bolgatanga en de vroedvrouw
Joyce

Actief sinds 11 Nov. 2008
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 29978

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Nieuw Zeeland en Australië

11 December 2008 - 01 April 2009

Mijn eerste reis

23 Mei 2008 - 18 Augustus 2008

Tamale Ghana

Landen bezocht: