Alarm! Maand 1 loopt op zijn eind.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu Alarm! Maand 1 loopt op zijn eind.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu

Alarm! Maand 1 loopt op zijn eind..

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

16 Juni 2009 | Ghana, Tamale

Alarm Alarm!! Ik zit in mijn vierde week, dat betekend einde maand 1. en ik kom nu al tijd te kort! Ik wil nog hier heen en daar heen en dat nog zien en dat nog doen!! maarjah ik zal wat dingen moeten vergeten want ik ben hier gekomen om te werken..

Maar mijn eerste tripje is in zicht. dit weekeind gaan we met 6 vrijwilligers naar Mole national park! Het is de bedoeling dat ik daar ga genieten van de natuur, antilopen maar vooral.. Olifanten!!!
Nou is het alleen dat de olifanten zich terug trekken als het regenseizoen doorzet. nou was dit tot nu toe niet erg het geval maar de afgelopen dagen gaat het snachts flink tekeer! stormen, regen en onwijze onweer.. dus ik ben echt onwijs bang dat ik die beestjes - waar ik eigenlijk voor naar afrika ben gekomen - niet ga zien. maarja dat zal ik jullie laten weten in mijn volgende verhaaltje.

ik wilde jullie alweer veel eerder schrijven, maar het internet heeft er een aantal dagen uitgelegen. Ik wil jullie ook graag foto's laten zien en als het goed is gaat dat vandaag lukken, maar ik beloof niks!

Ik ben hier voor het eerst ziek geweest. Malaria en buiktyfus zijn hier heel normaal. Als je ergens last van heb fiets je de straat op naar de eerste beste clinic. deze doen even een vingerprikje en 3 uur later - ja ze moeten er even over nadenken- vertellen ze waar je last van heb. met je 'recept' fiets je naar de eerste beste apotheek en daar haal je je kuurtje!
maar niet schrikken zo erg is het niet. ik had waarschijnlijk iets verkeerd gegeten wat mijn maagje nog niet kon verdragen. zo raakte ik snachts aan de poeperietus en de kots. Ow wat ben ik toch blij met me emmertje!.. mijn prullebak functioneerde voor het overgeven, mijn emmertje als toilet. Ow en wat voel je je dan zielig.. en wat mis je dan je badkamer met vloerverwarming .. en wat mis je dan je ouders die even een aai over je rug geven. Maar sochtends kreeg ik van mijn mama, die niks door had, mijn kopje thee en mijn broodje en zo kon de boel weer een beetje herstellen. het zal zeker niet de laaste keer geweest zijn!

Ik had vorige week alsnog een beetje introductie week. Er zijn wat nieuwe vrijwilligers dus we konden het 1 en ander uitvoeren. Zo hebben we Fufu gemaakt in een compound. een compound is een woongelegenheid waar een gezin, familie woont zonder stroom en water. Fufu is een afrikaans gerecht. Het lijkt op aardappel en ziet er ongeschild uit als een soort suikerbiet. Dat wij de uitleg kregen van onze begelijder Mutella waren de vrouwen bezig met schillen, snijden en koken. Zie voor je: Een vrouw met kind op haar rug bij een hoop stenen met daartussen vuur op kooltjes en een grote ijzeren pan. Daar ga je echt een flink eind terug in de tijd,,
Wij mochten helpen met stampen. Als de fufu gekookt heeft gaat het in een houten kom en mag je met een houten stok stampen. wij als slappe hollanders zijn naar drie keer stampen uitegeput, want het is echt heel zwaar! maar deze vrouwen staan met ze tweeen en stampen aan 1 stuk door, omste beurt in de pan tot dat je een soort aarpappel puree heb. Dit eet je met een tomatensausje of een pindasausje (net warme pindakaas) en is echt 1 van de lekkerste dingen om te eten!

Ook zat er bij de introductieweek Djembee les. Sochtends om 9 uur kwam indriesu, onze djembee leraar, in de taxi. met ze alle namen wij plaats in de tuin. Na even oefenen konden we al aardig wat wegspelen. Dat is echt prachtig. het geluid, de afrikaanse zang van de leraar en de zon die op je rug brand. Daar krijg je echt een afrikaans gevoel van!
Met als gevolg dat we nu iedere week naar het jeugtcentrum van tamale gaan om lessen te volgen. En ik weet al welke djembee ik mee naar huis wil:)

Mede door het weer komt lights-off steeds vaker voor. Dit betekend geen licht, stroom en geen fan. Mijn gastzusje en broertjes nemen dan buiten plaats op een matje om daar eerst naar de sterren te kijken en daarna in slaap te vallen. dat is heerlijk en ik deed dus graag mee. maar halverwege de avond/nacht gauw naar binnen gegaan omdat de muggen mij zelfs onder mijn kleren wisten te prikken. met als gevolg dat ik mij dus gister tijdens de lightsoff netjes onder de klamboe plaatste maar dan loopt echt het zweet langs je hele lichaam zo warm dat het is! Maar daar en tegen heb ik het ook al nachten koud gehad. de temperatuur begint toch wel te wennen en als het dan slecht weer word daalt de temperatuur flink met als gevolg dat ik gauw op zoek ga naar een dekentje.. achja het is ook nooit goed:P

Morgen ochtend ga ik mijn haar in laten vlechten. Eerst niet van plan, nu toch om! Foto's volgen..

Ik wil iederen veel plezier wensen op Julianapop! Smullers vergeet het niet.. Bob en de blue band!!! Ik hoop dat ik tegen die tijd met een koud biertje - dat word dan mijn eerste alcohol nuttiging deze maand- bij het zwembad zit, met uitkijk over de olifanten drink plaats!

Ik ga nu even mijn best doen voor de foto's en tot volgende week! Kusje!

  • 16 Juni 2009 - 16:19

    Renate:

    Heeey wijffie!!

    Wat heerlijk nieuws van je te lezen en zelfs de lang verwachtte foto´s!! :)
    Leuk om jou met die kindjes te zien en wat ziet het mega donker zeg op die (ik neem aan) slecht weer foto! Ik ben echt blij dat het zo goed met je gaat!
    Jpop is compleet uitverkocht!! Waat? ja hoor 5000 man heeft bedacht om een kaartje te kopen! Waar Jan Smit al niet goed voor is.. Maar wij gaan natuurlijk heen voor B e.d. B B.
    Ik ga aan je denken, maar dat weet je wel!
    Lieverd heel veel succes en have fun het weekend!!

    Dikke dikke knuffel! xxx

  • 16 Juni 2009 - 16:24

    Evelien:

    He Chicka!!

    Echt super al die verhalen van je en ook heel leuk om de foto's te zien. Ben ook erg benieuwd naar de foto's van Mole national park, die zullen wel erg mooi worden! Héél veel plezier nog de komende tijd, geniet ervan! Dikke knuffel!!

  • 16 Juni 2009 - 18:11

    Ted:

    HeeY Joycie!

    Mooie verhalen hoor!! Compleet andere wereld zo! Als het nou niet lukt olifanten te spotten dan heb ik nog wel een paar honderd foto's voor je!;)

    Je mag voor mij ook wel een djembe meenemen;)

    Veel succes nog!

    Kuss Ted+family

  • 16 Juni 2009 - 18:44

    Laura:

    Heey Joycie,

    Je verhaaltjes worden steeds positiever! Helemaal top dat we je zo op de voet kunnen volgen. En de fotoos geven ons ook weer een beter beeld.

  • 16 Juni 2009 - 18:46

    Laura:

    Hooh ik was nog helemaal klaar. In ieder geval nog een hele fijne tijd daar en veel plezier met je tripje naar de olifanten!

    xx

  • 16 Juni 2009 - 19:23

    Chanty:

    hello hello!!

    jeej eindelijk fotos van joycieee!! wat een andere wereld zeg..pff knap hoor, bah en al die beesten!! maar ik zie dat het goed met je gaat en dan maakt me weer blij :D ik ga je snel weer belle!

    hoor je!

    dikke kusss

  • 17 Juni 2009 - 05:51

    Ineke:

    Hoi griet wat een bericht weer zoveel informatie en mooie foto,s ik hoop dat je de olifanten en de andere dieren hebt kunnen bekijken. Wat zal je als je thuis komt het koud hebben in ons kikkerlandje. Nou ik schrijf je wel weer veel plezier en blijf uit kijken dikke kus mij en werk lekker.

  • 17 Juni 2009 - 08:10

    Jolien:

    Hey wereldreiziger!

    Wauw leuk die foto's.. Echt super om een beetje een beeld te krijgen hoe het er daar uitziet en hoe JIJ er nu uitziet! Djembee is leuk he! Ik heb het ook wel is gedaan. Zing je er ook bij? :-)
    Hopelijk valt het weer de komende dagen mee en kun je de beesten gaan zien!

    Geniet!

    Kus Jo

    p.s. Hier alles goed!

  • 17 Juni 2009 - 09:37

    Marsja:

    Hey joyce,

    Wat een mooie verhalen schrijf je toch weer!! Ik hoop voor je dat je de olifantjes te zien krijgt..dat zou wel heel tof zijn! Leuk dat de foto's gelukt zijn kunnen we toch ff mee genieten van je reis!

    Nou meid heel veel plezier daar!

    xx marsja

  • 17 Juni 2009 - 15:00

    Bren:

    Hey Wijfie!
    Gaafe foto's!! Erg leuk om te zien! Die rare beestjes zien er maar vies uit!
    De kleintjes zijn zo pittig!! Blijf schrijven het is erg leuk om te lezen!
    x Bren

  • 17 Juni 2009 - 19:22

    Pappa Arie:

    hey griet
    het is heerlijk om je verhaaltjes te lezen en de foto s geven weer een beter beeld van waar je zit, de rioolering is dik voor elkaar langs de straat als dat verstopt raakt kan je teminste zien waar je mot zijn. hoe groot zijn die kakkerlakken,of heb je ze niet opgemeten? ik ben benieuwd naar je haar en je jurkkies dus ff een fotosessie graag. je heb een beste moeke,ze ziet er vriendelijk uit,he en goed je best doen met djembejen erg populair hier op de buurt. ik moet nu weer naar m,n fikkie de bollen moeten eerdaags weer in de cel dus het jaarlijkse opruimen is weer begonnen want je weet het he wie wat bewaard......

    nou dikke kus


  • 20 Juni 2009 - 14:21

    Aline:

    Heey mop,

    ahh egt geweldig die verhalen van je... ben ook zo blij met alle details waarvoor jij je prullenbak etc. voor gebruikt! gelukkig zitten daar geen foto's van bij ;) whaha

    de rest van de foto's zijn egt gaaf.. krijg mooi beeld zo en wordt je niet verliefd op die kindjes. wat un poepies op de foto's!!

    nou ik ga morgen wel naar J'pop. voorderest weet ik niet wie er van de smullers heen gaan, maar ik zal ff de groeten doen aan Pietje ;) had um ff toegevoegd op hyves, alleen negeert hij me! :S

    tot horens!

    liefs

  • 21 Juni 2009 - 20:45

    Piet:

    Hey joyce,

    Je groetjes zijn aangekomen en bij deze de groeten terug :) Julianapop was leuk, ik heb Aline en haar zus nog gesproken. Jammer dat je er niet bij kon zijn. Aan de andere kant is het zo te horen wel te gek daar in Ghana.

    We zoeken trouwens nog een djembe speler, dus als je interesse hebt ;)

    veel succes en geniet ervan!

    X Piet

  • 23 Juni 2009 - 11:01

    Kirsten:

    he beppie,

    wat zal je veel te vertellen hebben zeg als je terug bent.

    heel veel plezier daar

    x kirsten

  • 24 Juni 2009 - 18:07

    Liane:

    hoi meis.heerlijk om je vehalen te lezen.heel veel liefs mark en liane

  • 29 Juni 2009 - 19:20

    Jan En Ria:

    Even weer een groet en een zoen van ons hoor! Ik geniet van je mooie verhalen hoor Joyce en heel gaaf wat je allemaal mee maakt. Sneller leren kan niet. Je bent op jezelf aangewezen en deze ervaring neemt niemand je meer af. Geniet er maar van hoor. Tot hoors!! Kus Jan en Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Tamale Ghana

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2009

Ghana airport

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

31 Juli 2009

Laatste week in Tamale..

24 Juli 2009

Bolgatanga en de vroedvrouw
Joyce

Actief sinds 11 Nov. 2008
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 29989

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Nieuw Zeeland en Australië

11 December 2008 - 01 April 2009

Mijn eerste reis

23 Mei 2008 - 18 Augustus 2008

Tamale Ghana

Landen bezocht: