Mole National Park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu Mole National Park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu

Mole National Park

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

23 Juni 2009 | Ghana, Tamale

Joehoe!

Vrijdagochtend om 6 uur stonden Ingrid en ik op het 'busstation' van Tamale. Om zeker te zijn van onze kaarten moesten we vroeg op pad. Zo'n buststation staat vol met bussen, tro-tro's en taxi. En haal dan niet in je hoofd Peereboom toeringcars, connexion busjes en mercedustaxi's. Bedenk meer Afgerachte bussen waarvan werkelijk alle voorramen gebroken zijn. tro-tro's volgepropt met mensen en waar het dak vol van ligt met alle bagage die deze mensen mee willen nemen. en de taxi's.. achjah alles wat daar stuk aan kan zijn is stuk.

Op zoek naar het juiste schuurtje. uiteindelijk de juiste gevonden, maar blijkt dat de persoon die gespecialiseerd is in het verkopen van mole tickets nog niet is verschenen.rond een uur of 7 was deze wel van de partij en dringt iedereen zich in de rij. je mag dan je naam opschrijven en het aantal tickets en of je dan over een uur terug wil komen. tijdens deze wachttijd komen verschillende zwerfkinderen voorbij of juist hele oude mensen die wat geld bij ons proberen te ritselen.
we komen terug bij het loket om te betalen en onze tickets op te halen. zo'n ticket bestaat uit drie verschillende gekleurde blaadjes, wat je kan vergelijken met consumtiebonnetjes.

om half 2 moeten wij weer op het station zijn want dan is de bus er. okeej je bent in ghana dus je weet dat je waarschijnlijk ff moeten wachten. Half 4! kwam onze bus aangescheten. eerste mensen met ticket naar binnen. vervolgens de mensen die genoeg boden voor een staanplaatsje. een bus ramvol met mensen incl alle begage (denk aan manden met eten, tv's en nog meer grote onzin) konden wij vertrekken.

Onze Motelkamers in Mole zagen er echt super uit! Netjes, schoon en een badkamer incl bad en toilet!
Dat wij onze kamer verlieten om een hapje te eten zat de eerste aap ons al op te wachten. dat is schrikken maar erg mooi.

Zaterdag ochtend om 7 uur gingen wij van start voor de eerste wandeling. Onder leiding van de gids met geweer ginge we de bush bush in. Pumba's, Bambi's, verschillende vogels en een prachtieg natuur. Maar jammer genoeg geen olifanten.

Om onze teleurstelling te verwerken namen wij plaats bij het zwambad en lieten onze een overheerlijke mango serveren. Al snel werden wij vergezeld door een aap. Vivian gooide gauw haar resten mango zijn kant op om hem op afstand te houden. Wij volgde haar. een prachtig gezicht. maar de aap was niet voldaan. hij haaste zich het terras op, en dan zijn ze oppeens heel snel, en sprong op tafel bij een stel meiden die ook van hun fruit zaten te genieten. gillende meiden, kletterende borden en schreeuwend personeel zorgde ervoor dat deze aap met weer zon zelfde snelheid in de boom zat.

smiddags gingen we op jeepsafari. we wilde alle kansen benutten om ook maar 1 olifant te zien. de gids wist ondertussen waar de beesjes sochtends gelopen hadden dus we konden gericht zoeken. En jahor! Minstens 10 olifanten! we mochten uit de auto en tot zon 50 meter afstand dichtbij komen. op zon moment wil je springen gillen dansen van blijdschap maar je mag alleen maar stil zijn.
ZE staan daar zo rustig en ze zien er zo vriendelijk uit. af en toe werd onze postitie verandert door de gids want we bleken tussen twee groepen in te staan en dat zou ze boos kunnen maken. ik denk dat we er een half uur hebben gestaan en ik denk dat ik 100 fotos heb geschoten. Het is gewoon ongelooflijk dat als je al zo lang ergens van droomt, je droom waar word.

Zondags konden we nog een wandeltocht doen, maar ik had nog blaren van de dag ervoor en we hadden alle geen zin om weer vroeg het bed uit te gaan. Een dagje zwembad stond op de planning. Maar de regen hield onze tegen erg jammer.

Tijdens de lunch werden wij aangesproken door het personeel. onze buren, ook nederlanders, waren naar Larabanga. een dorpje verderop. maar apen hadden ondertussen hun deur weten op te breken en de hele kamer overhoop gehaald. al het eten was meegenomen. De man vertelde dat dit regelmatig voorkomt....

Aan het eind van de middag namen wij met een boek plaats op een soort veranda achter onze kamer. onze ongelooflijk uitzicht over prachtige bomen. En zodra het droger begon te worden vlogen de vogels weer op, lieten de apen zich weer zien en kwam pumba met zijn kids voorbij.
Je voelt je net een schrijver bij Rik Felderhof op zijn veranda, alleen in plaats van schrijven, las ik het boek.

De volende ochtend vetrok onze bus weer om 4 uur. toen wij om tien over 4 aan kwamen was er een mannetje een beetje boos op ons. "you are late!"

wat nou te laat?!

Xxx

• 23 Juni 2009 - 12:04

Mona:

Heey Wijfie,

Wat een verhalen zeg, ik vind het erg boeiend om te lezen, en vooral heel dapper dat je tussen al die beesten durf te lopen, wij kenne ze alleen bekijken in de dierentuin, en dat zal voor mij altijd wel zo blijven denk, want zie mezelf toch niet naar zo'n land gaan, haha.
    Ik zou zeggen geniet er nog even lekker van, en succes met al je avontuurtjes die je nog gaat beleven.

Dikke Kus Mona

• 23 Juni 2009 - 15:35

Gov:

Hey Joyce,

Wat een mooie fotos van die olifanten, leuk om je verhalen te lezen. Heb het idee dat je je plekje inmiddels gevonden hebt;)

Ali heeft ons vertegenwoordigd bij Julianapop!

Geniet er nog van he wijf!

x Gov

• 23 Juni 2009 - 15:57

Ingrid Ballemans:

Pas op voor de zwijnen! :D

• 23 Juni 2009 - 16:00

Woody:

He meid!

Weer een leuk verhaal,
    en wat een mooie foto's!
    Wat mis ik jou toch ;-)!
    haha...
    Echt ongelooflijk wat je allemaal doet!!

Dag schat!! XXX

• 23 Juni 2009 - 17:29

Renate:

Heeey wijffie!!

Wat een gaaf gezicht jou zo dicht bij de olifanten!!
    En wat heb je een mega lange haren!! Is dat niet vet zwaar aan je hoofd??
    Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen en helemaal met wat foto´s! Heel bijzonder!
    Wijffie zet hem op!
    We spreken elkaar!!
    xxx

• 23 Juni 2009 - 21:00

Jur:

G-sus wat ben jij opeens een geile meid joh met van die mooie ingevlochten lokken;-) haha Jij zie dr ckr graag goed uit?
    Hé top joh echte olifanten in de echte wildernis! weer een mooi verhaal.

kusje,

Jur

• 23 Juni 2009 - 22:01

Zus En Zwager:

Hee lief,

Mich en ik liggen in bed metd elaptop op schoot nog ff gauw lezen en zien wat je allemaal hebt meegemaakt.Echt vet gaaf die foto´s en je verhaal is weer super.
    Wij hebben lekker gedobberd in ons pive zwembad lekker hoor wel met warm water hahaha en gelukkig zonder apen nou ja ....... hahaha.
    We missen je schat dikke kusssss van ons 3tjes.

• 24 Juni 2009 - 01:40

Bren:

Geweldige Fotos!! Echt Gaaf!

• 24 Juni 2009 - 05:33

Ineke:

Hoi griet wat een mooi verhaal heb je weer geschreven. Wat fijn dat je de olifanten hebt gezien dat je droom is uitgekomen. Als ik het zo allemaal lees dan lijkt het net een mooie vakantie maar ik weet dat het niet zo is. Hoe is het met jou niet meer ziek geweest. Je haar is erg lang geworden op de foto, vreemd maar wel leuk. De rest van de foto,s waren ook erg mooi om te zien kunnen wij allemaal toch maar mee genieten van alle mooie dingen en de nare zijn voor jou. Nou ik hoor je wel weer dikke kus van mij uit julianadorp. xx

• 24 Juni 2009 - 10:22

Evelien & Mark:

He Chicka, denk dat we het blijven zeggen...maar het is alweer een onwijs gaaf verhaal met super mooie foto's! Nog bedankt voor je kaartje, echt heel lief! Veel suc6 nog de komende tijd! Dikke knuffel van ons xxx

• 24 Juni 2009 - 11:17

Mirt:

Hee Joyce!
    Wauw, wat maak je veel mee!! Wat schrijf je onzettend leuke verhalen! :D En wat heerlijk dat je droom uitgekomen is!
    Je maakt hele mooie foto's, zo leuk om te bekijken en een klein beetje te zien hoe je het daar hebt!
    Nou, geniet lekker daar nog!
    xx Mirt

• 24 Juni 2009 - 13:20

Anneke:

Waaaa je haar is cool!!! Hihi ziet er gaaf uit! En natuurlijk de olifanten ook ;)

Kuss

• 24 Juni 2009 - 19:38

Pappa Arie:

hebben ze daar nog gidsen nodig lijkt me wel een jobpie voor mij of zalle we gewoon zon parrekie kopen echt geweldig griet wat een belevenissen allemaal J pop was weer toppie maar dat is er volgend jaar weer maar wilde olifanten zal je niet elk jaar zien. leuk je haar dat was een hele zit denk nou dikke kus en genieten van alles

• 25 Juni 2009 - 01:48

Arno:

Wow wow wow thats all i have to say wat zie jij er mooi uit!!!en de verhalen daar smul ik echt van mop!!!hou je t nog vol? tot gauw? kusje arno

• 25 Juni 2009 - 20:33

Caroline:

Hey wijfie

Hoe is t?
    Echt gaaf allemaal.
    Ben benieuwd hoe je verhalen en foto's zijn.
    Kom je maar ff een bakkie doen ik Hoofddorp

Kuss ka en cliff

• 25 Juni 2009 - 21:10

Richard W:

Geweldig wat jij daar allemaal ziet en mee maakt,het zal af en toe mischien 1beetje afzien zijn daarzo maar je krijgt er een hoop voor terug als ik zo naar al die foto`s kijk,geniet ervan,Grtn

• 26 Juni 2009 - 11:30

Naatje:

cooooooooooollllllllwwwwwwww je haar mooie foto's zeg en wat een verhaal weer je vermaak je prima zo te lezen
    x naatje

• 26 Juni 2009 - 13:47

Aline:

heey meis,

oow wat super gaaf die foto's en je verhaal ook weer uiteraard! :D egt super!!

J'pop was ook zeer geslaagd en heb de groeten gedaan aan Piet. maar geloof dat je zus hem ook al gesproken had en mooie foto's had gemaakt. ;)

tot horens :D

liefs xje

• 29 Juni 2009 - 18:37

Jan En Ellen:

Hallo Joyce!!!

Wat een prachtige foto's en wat een interessante verhalen.
    We denken aan je.

Jan en Ellen.

• 29 Juni 2009 - 20:17

Buuf Marjan:

Hoi Joyce, wat een geweldig verslag en wat een prachtige foto's!
    Gelukkig is het ook nog genieten!!
    Ik hoop snel weer iets van je te lezen, dikke kus van je buuf.