Stablehand - Reisverslag uit Carrickalinga, Australië van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu Stablehand - Reisverslag uit Carrickalinga, Australië van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu

Stablehand

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

31 Maart 2014 | Australië, Carrickalinga

Hi! 
-
Iedere avond zet ik de wekker, maar eigenlijk is t niet meer nodig. Mijn lichaam is ondertussen gewend aan t ritme en zo zijn de paarden. Met luid gehinnik wordt ik sochtends wakker geschut als ik niet snel genoeg ben. Om half 8 hang ik de hooinetten op in de yards, laat ik de paarden buiten en voer de kippen. Tijdens het mesten van de stallen hoor ik niet meer dan fluitende vogels en springen de kangeroos weg over het erf in de richting van de hills. 
-
Denise is de eigenaresse van Acacia Ridge Stud. Op haar grond lopen twee hengsten. Daarnaast worden er 2 merries en 1 ruin iedere dag bereden en 2 youngsters worden onder t zadel gebracht. 5 kleine, maar prachtige veulens met hun mama's staan in de wei en met hun nog zo een 10 paarden die in t land op hun beurt wachten om hun carriere te gaan maken. Denise is 67 maar rent in de rondte alsof ze 18 is. Vorige week had ze ruzie met 1 van de hensten die vervolgens haar voet kneusde.10 minuten ijs was genoeg. Dat zegt wel iets over deze dame. Niet piepen en handen uit de mouwen! 
-
Op stal werk ik samen met een 17 jaar oud meisje uit Denemarken. Daar rijd zij de paardensport op hoger niveau en heeft ze vele stablehands die haar klusjes uit handen nemen en haar denk ik op haar wenken bedienen. Naast t feit dat zij het heel raar vond dat ik Justin Bieber niet leuk vind, heb ik t idee dat we met nog vele andere dingen niet op één lijn liggen. Zo heb ik er van de week maar uitgelegd dat ik dan wel een stablehand mocht zijn maar niet behandeld hoeft te worden als een hond. Sindsdien gaat t iets beter en laat ik t hierbij laten.
-
De stal is gevestigd op een van de heuvels van Fleurieu Peninsula. De hills gevestigd ten zuiden van Adelaide. Het geeft een prachtig uitzicht over de heuvels en de zee. En vanaf t erf zijn er geen buren in t zicht. Voor de eerste supermarkt moet je ongeveer 20 minuten in de auto gedeeltelijk over onverharde wegen en onderweg kan t zijn dan je telefonisch geen bereik hebt. 
-
Als de paarden eten en hun bedden zijn verschoond mogen wij aan t ontbijt. Daarna rijden de dames de paarden en help ik vooral met zadelen en andere klusjes. Als alle paarden hun nodige beweging hebben gehad wordt hun lunch geserveerd en worden ze vrijgelaten in de weilanden. Als je bij t huis staat kan je t eind van de weilanden niet zien zo groot als dat t is. In principe hebben we dan de middag vrij, maar Denise is altijd druk en er is hier letterlijk niets te doen dus eigenlijk rommel ik de hele dag wat rond. Om 6 uur worden de paarden binnengehaald, diner wordt door ze genuttigd en stapt Denise op haar quad om haar kar met hooi over haar territorium te verdelen voor de overige kudde. En als de paarden gegeten hebben mogen ook wij. Denise is gek op koken. Chinees, italiaans, het maakt allemaal niet uit. Smiddags eigen gebakken brood en bij de thee cheescake of een andere taart. Niets te klagen. 
-
Afgelopen week en de aankomende weekeinde zijn er competities. Twee dagen met de trailer en paarden op stap. Dessuur, springen en cross. Lange dagen, maar leerzaam. En op stap zijn met een henst brengt een hoop nieuwe ervaringen. Constant alert zijn want als er ff een aantrekkelijk damespaard voorbij komt is ie niet meer te houden. 
-
Terug op stal als de rust is teruggekeerd grijp ik me kans en pluk ik een van de paarden uit de wei. Het was even wennen om weer serieus paard te rijden, maar t bevalt goed. De samenwerking geeft me weer een kick en de inspanning zorgt voor ontspanning. En als ik dan uiteindelijk voldaan de teugels uit mijn handen laat glijden en uitkijk over de prachtige blauwe zee dan ben ik t werk alweer vergeten. Dan geniet ik! 
-
Xx

  • 31 Maart 2014 - 14:33

    Ilona:

    Hoi Joyce,

    Wat weer een mooi verhaal. Leuk om weer met de paardjes in de weer te zijn, dat verleer je niet hé, net als fietsen.
    Geniet er nog lekker van, ik zal je verhalen blijven volgen.

    X Mona

  • 31 Maart 2014 - 16:55

    Dominique:

    Joyce,

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, super gaaf uitzicht heb je!
    Geniet er nog maar lekker van, voor je het weet zit het avontuur erop.

    Groetjes xXx

  • 31 Maart 2014 - 19:07

    Marja:

    Hoi Joyce,

    Leuk om weet wat van je te horen en zeker zo'n verhaal.
    Het is zeker hard werken maar als je dan weer zo van de natuur kan genieten is het prachtig.
    De tijd zal snel gaan . Nog heel veel plezier.
    tot ziens
    xxMarja

  • 06 April 2014 - 16:58

    Teun:

    weer un mooi verhaalmeissie.
    als et zodoorgaat wil je straks niet meer terug.
    geniet er maar mooi van.
    en je leer er ook nog van.
    groet ome teun.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Nov. 2008
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 29958

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Nieuw Zeeland en Australië

11 December 2008 - 01 April 2009

Mijn eerste reis

23 Mei 2008 - 18 Augustus 2008

Tamale Ghana

Landen bezocht: