Bolgatanga en de vroedvrouw - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu Bolgatanga en de vroedvrouw - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu

Bolgatanga en de vroedvrouw

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

24 Juli 2009 | Ghana, Tamale

Joepie de Poepie!

Zo druk de laatste tijd hier dat ik genees aan schrijve toe kom:P

We hebben een heerlijk weekeindje gehad. Omdat de internet verbinding weer verschrikkelijk is hou ik het kort..

zon weekeindje begint toch echt al met de reis erheen. met ze 10e hadden we ons achterin de overvolle trotro gepropt. een tas onder me voeten en 1 op schoot, lekker knus dus, gelukkig maar 3 uurtjes te gaan.
het regenseizoen liet zich weer van zijn goede kant zien maar wij dachten dat we veilig zaten. maar neej zo hard als dat het buiten regenden zo hard kwam het naar binnen. ik had weer is geluk, ik zat droog. maar de mensen aan het ramen hadde 1 natte kant en de tassen die op de grond stonden waren doorweekt. maar op de 1 of andere manier kan je er hier niet kwaad om worden.

Door de internet verbinding kan ik nu geen fotos plaatsen, want ik kan jullie wat mooie kiekjes showen. zo heb ik plaats genomen op de rug van een krokodil. heel bizar. ik heb goed naar ze ogen gekeken om te kijken of dat ding wel echt is. hij voelt heel raar, maar beweegt totaal niet als je plaats neemt. en zo ook de andere 10 die er omheen liggen doen alsof je lucht ben.

Een cameleon, wat is dat een practig stukje natuur. tijdens een wandeling stak deze zomaar tussen ons de weg over. we hebben met ze 10e daarna met open mond staan kijken hoe hij een mais stengel in liep en dus van kleur veranderde. ook deze hield ons met zijn draaiende ogen goed in de gaten. prachtig!

onderdeel van het weekeind was op zoek naar de Chief met het grootste dorp. deze man van ongeveer 70 jaar heeft 17 vrouwen.. het dorp bestaat uit ongeveer 300 mensen en is dus 1 grote familie.dat is al mooi om te zien maar wat ik eigenlijk nog het bizarst vond..
Dit dorp staat dus in de middle of nowhere. alles gaat met de hand en volgende de oude traditie. maar op het huis van de man waar iedereen oor buigt hang ten eerste een schotel. ja deze rokkenjager moet wel het nieuws in de gaten houden. achter het pand staat een agragaat zodat deze man altijd licht heeft. maar mijn waffel viel pas echt open toen er op het dak zonnepanelen stonden. en door het dorpje heen lantaarnpalen met zonnepanelen. het zo krom..
Maar onze tocht ging verder. op naar een tempel. toen wij bijna gearriveerd waren werd ons verteld dat zowel de mannen als vrouwen met ontbloot bovenlijf naar binnen mochten. tjah.. omdat we daar niet echt op zaten te wachten stuurde we eerst de mannen onder ons naar binnen om te kijken of het de moeite waard was. maar deze kwamen al gauw naar buiten. zo bleek er een zogenaamd midicijn mannetje te zitten met ze maten en voor de rest was er weinig te zien. toen wij dus besloten niet naar binnen te gaan kwamen ze naar buiten. en wij waren al gauw blij. deze stoere mannetjes gaf ons het gevoel dat hun der eerder zaten om ons te bekijken als wij hun. en op de vraag waarom wij eigenlijk ontbloot naar binnen moesten kwam geen antwoord..

We hebben dus weer een gezellig weekeind gehad. veel gedaan, geleerd en gezien.
Vanaf dinsdag heb ik plaatsgenomen in een compound. deze mama is vroedvrouw. het is de bedoeling dat ik mee ga kijken bij een bevalling. maar tot nu toe is het rustig . ik heb al aan een buik mogen voelen en mogen luisteren maar mijn nieuwe mama praat geen engels en dus kan ik geen vragen stellen. alles met handen en voeten. vanmorgen heb ik wel mogen kijke bij een tweeling van een week oud. Het is weer een hele ervaring. morgen ochtend ga ik weer teug naar mijn gezin dus ik hoop dat er vanavond nog wat gaat gebeuren.

En voor de rest ben ik druk bezig want ik ben nog maar twee weekjes in deze stad. zo ga ik dit weekeind waarschijnlijk te stappen, of ze ghanees wel te verstaan. en volgende week mag ik mee met een bruiloft. nog genoeg te doen dus!

Iedereen bedankt voor alle lieve woorden! Ik kan niet omschrijven wat dat met je doet. het zorgt er in ieder geval dat ik met tranen achter de computer zit haha! Heel erg bedankt!


dikke kus

  • 24 Juli 2009 - 12:10

    Mona:

    Heey Wijfie,

    Dit verslag is een stuk leuker om te lezen, gelukkig gaat het weer beter me je en heb je weer genoeg beleefd het afgelopen weekend. Gaaf man die krokodillen, ik heb ze ook gezien, maar dat was in Artis vorige week, maar dan achter de tralies, haha.
    Verder gaat het hier ook z'n gangetje, je weet het hé bij mij gebeuren niet van die schokkende dingen tegenwoordig.
    Veel plezier nog.

    Dikke Kus Mona

  • 24 Juli 2009 - 14:44

    Nicole:

    Aaaaaahhhhhhhh!!!! Ben je gek geworden!!! op de rug van een krokodil zitten!!! Dapper hoor, ik weet niet of ik ook zo stoer zou zijn! Veel plezier nog!!!

    xx

  • 24 Juli 2009 - 22:19

    Nathalie:

    whaaaaaaaaaa joyce gaat het wel goed met je op een rug van een krokodil je spoor niet jakkie!! maar goed wel vet stoer van je hahaha leuk dat je een bevalling mag gaan zien zit je dan bij een moeder in de bosjes ??? hahaha me lolbroek aan vandaag nee ik vindt het geweldig wat je allemaal meemaak en ik ben toch ook wel stiekem jalours
    nou meis volgende week popweekend en we mogen allemaal weer lekker werken hihihihi
    een dikke smakerd naatje

  • 25 Juli 2009 - 11:32

    Ria:

    Hey Joyce
    Fijn te lezen dat je het weer ff beter naar je zin hebt. Schrok er ook ff van hoor.Maar wat maak je nu toch allemaal weer mee zeg.Op zo'n beest zitten. Getver. Mark en Evelien zijn naar de Zwarte cross met nog een hele koppel.Ik lees je verhaal weer eerder denk. Hier in AP is de kermis losgebarsten. Geniet er nog ff van zou ik zeggen. Gr Ria

  • 25 Juli 2009 - 11:55

    Jan En Ria:

    Hoi Joyce,
    Als we weer thuis zijn ga ik alles van je lezen. Veel plezier nog hoor voor je van Jan en Ria vanaf Bali. XXX

  • 26 Juli 2009 - 09:16

    Hendrik En Mayke :

    Hee joyce en alle andere vrijwilligers!

    Vanuit Nederland willen wij jullie allemaal heel veel plezier nog wensen! Geniet van de tijd daar, want voor je het weet is het voorbij!
    Met ons gaat het goed, wij genieten van alle nieuwe indrukken weer in Nederland;)!

    Liefs Hendrik en Mayke

  • 26 Juli 2009 - 09:29

    Mirthe En Susanne :

    Hee Joyce!!
    Je verhaaltje niet gelezen nog, zit nu zelf even gauw in een internetcafe in Bangkok!! Zag je blog mail, dus denk schrijf even een stukje voor je!
    Hoop dat alles goed gaat daar!!
    Hier gaat alles prima, wij zijn hier net 2 dagen, en hebben het erg naar ons zin!
    Zal binnekort als ik meer tijd heb je blogs even lezen!!
    Geniet daar!!
    Kus Mirt

  • 26 Juli 2009 - 12:11

    Richard W:

    Ik was je niet vergeten,zo te zien n te lezen,heb je weer het nodige motte doorstaan,ik heb laatste reisverslagen zitte lezen,tis af n toe bij de konijnen(nijlpaarden) af met die gasten daar.
    Lopen wij hollanders wel eens te peeuwen maar vergeleken wat jij daar meemaakt......
    Petje af voor wat je daar allemaal doet.
    Ik zou zeggen geniet vooral van de mooie dingen die je ziet n meemaakt,voor je het weet zit je weer an de vliet.
    Grtn Rich

  • 27 Juli 2009 - 23:21

    Bren:

    Pfff Ik vind het heel er knap dat je er nog steeds zit! Ik had na een week alweer in een vliegtuig gestapt! En een bevalling bekijken heel gaaf! Maar je snap het all ik ben een watje!!
    I hoop dat je volgende tripje deze kant op is!! Hier is alles vrij normaal hoor.
    Heel veel plezier en schrijven blijfen!!

  • 28 Juli 2009 - 15:17

    Karin Kroon:

    Hallo Joyce,
    Ik heb je verhalen met veel belangstelling, bewondering en verbazing gelezen (je moeder vertelde me dat ik je verhalen hier kon vinden). Geweldig, wat een ervaringen, en wat een enorm verschil met je horeca-ervaringen in Oostenrijk. Ik wens je nog veel plezier en hou je taai.
    groetjes, Karin Kroon

  • 28 Juli 2009 - 17:19

    Renate:

    Heeey Chicka!

    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat.. Al wist ik dat al wel een beetje van je sms..

    Vond het mega lief dat je aan ons dacht t weekend, we hebben een top weekend gehad maar ik hoop echt dat jij volgend jaar weer mee gaat!

    Wat ben je ook een gekkie he! Boven op een krokodil zitten! Hoe verzin je het! hahaha Is vast een hele toffe foto van gemaakt! Hahah

    Lieverd geniet nog even van de korte tijd die je daar nog heb! Dan geniet ik er alvast van dat je bijna terug komt! :D

    Dikke knuffel ook van Coen!!
    xxx

  • 29 Juli 2009 - 11:29

    Annet:

    Hallo Joyce,
    Ik was gister even op bezoek bij je Pa en Ma.Moet zeggen ze zien er goed uit hoor. Ze hebben lekker vakantie gehad. Toen heb ik al wat gehoord over je ervaringen daar
    Ik heb al je verhalen gelezen en foto's bekeken(je moeder mailde me dat ik je verhalen hier kon vinden).Wat een ervaringen doe je daar opzeg. Nog een paar weekjes dan kom je alweer deze kant op. Nou ik vind het super knap van je wat je allemaal doet.Ik wens je nog veel plezier en hou je taai.
    groetjes en veel liefs Annet en natuurlijk ook van Sint XXXXX

  • 29 Juli 2009 - 16:45

    Ali:

    Heeey lieverd!!

    ahh wat weer een gaaf verhaal! wij hebben zojuist de polderse kermis weer achter de rug, terwijl jij un krokodil onder je kont had ;) wat een contrast!
    Hopelijk is er die avond nog wat bijzonders gebeurd en lezen we dat weer in je volgende verhaal. wat gaat de tijd toch snel hea? maar ik mis je wel hoor, ben blij als je weer in het schaapachtige, platte nederland bent met rustige waterdichte busjes ;) whaha

    dikke knuffel en kus
    liefs Ali

  • 29 Juli 2009 - 21:07

    Opa En Oma Broerse:

    hallo hoe gaat het met je.we hopen dat je weer gezond thuis komt we zijn erg nieuwschierig naar je verhalen.veel groetjes van opa en oma broerse xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Tamale Ghana

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2009

Ghana airport

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

31 Juli 2009

Laatste week in Tamale..

24 Juli 2009

Bolgatanga en de vroedvrouw
Joyce

Actief sinds 11 Nov. 2008
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 29985

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Nieuw Zeeland en Australië

11 December 2008 - 01 April 2009

Mijn eerste reis

23 Mei 2008 - 18 Augustus 2008

Tamale Ghana

Landen bezocht: