Het Weeshuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu Het Weeshuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joyce Ruygrok - WaarBenJij.nu

Het Weeshuis

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

14 Juli 2009 | Ghana, Tamale

Eigenlijk wist ik het al voor dat ik hier heen ging. Ik heb nog nooit iets met kinderen gehad.

De afgelopen week zat ik niet zo lekker in me vel. Ik kon het niet echt plaatsen. Prachtig weer, mooie omgeving, leuke mensen. Wat wil je nog meer?
Maar het kwartje is gevallen. Het zit hem in mijn werk.

Een paar ochtende stond ik alleen in het weeshuis. De staff helpt misschien met wassen en eten, maar daar blijft het bij. Dat betekent dat je met 12 kinderen, van een paar maanden tot een jaar of drie, in de playroom zit. Zien jullie mij al zitten met een baby op schoot, een naast me en verder op ligt er vanzelf 1 te huilen. En net buiten hand bereik loopt 1 van de grotere een iets minder mobiel kind met een afgeracht stuk speelgoed op ze kop te rammen. En je ondertussen aankijken met een flinke grijns op ze kop zo van ‘ ja en hoe ga je dit nou weer aanpakken’. En omdat mijn gedult dan op is en ik eigenlijk niet zo goed weet hoe ik ermee om moet gaan, word ik boos. Daarna word ik boos op mijzelf omdat ik ook daar niks mee opschiet.

Met als gevolg dat ik vorige week alles eruit heb gegooit tegen mijn vrijwillige collega’s. Zo van ik kan het niet, ik doe het niet goed bla bla..
Met het gevolg dat hun mij probeerde te troosten van je doet het harstikke goed en harstikke je best en meer kan je niet doen. En dat is allemaal zo, maar toch.... We besloten in ieder geval dat er niemand van ons meer alleen mocht staan.

Dus de volgende ochtend ging ik samen met Ingrid vol goede moed weer heen, maar dit zakte al gauw in schoenen. Weer geen luiers!
Dat betekent dat je ze of de vieze om moet laten, of helemaal niks of je wikkeld ze een paar kleren om. Maar het is nog verschrikkelijker als je weet dat een vrijwilliger voor jou een hele stapel luiers heeft meegenomen en die allemaal spoorloos verdwenen zijn.
Dus ik loop met stoom uit mijn oren naar buiten om te kijken of de luiers aan de lijn ook niet een beetje droog zijn. Ik word gevolgt door 1 van de staff en ik vraag haar waar dan de andere luiers zijn. Die vraag werd beantwoord met een wazige blik waarop ik haar vertelde dat ze ze vast verkocht had. Dat had ik beter niet kunnen doen..

Terug bij de baby’s werd mij gevraagd wat mijn probleem was. Waarop ik zei dat ik geen probleem had maar de baby’s... wat ik daarna allemaal naar mijn hoofd geslingerd kreeg weet ik niet meer. Ze schreeuwde in ieder geval dat ik geen respect had voor ouderen. De tranen rolde over mijn wangen en ik wist niet meer wat ik moest zeggen. Ingrid nam het voor mij op en er ontstond een flinke discussie. Naja eigenlijk niet, want ze vonden dat we niks hadden te zeggen...
Ik heb de dag afgemaakt. En later kwam madame nog naar me toe, want we moesten elkaar vergeten, dat wilde god tenslotte.

Ook de volgende dag ben ik heel netjes weer gegaan. Maar ik vind het moeilijk want voor wie doe ik het nou eigenlijk. Gister kwamen we later binnen vanwege de regen. Alleen de kinderen die zelf uit hun bed konden komen waren eruit. De rest lag nog in bed, ook het personeel.

De staff intreseerd het niet, ikzelf weet het niet, maar ik hou het er maar op dat als ik sochtends binnenkom en de kids aan mijn benen hangen zij wel blij zijn mij te zien. Maar het lijkt me beter als ik in nederland weer op zoek ga naar een horeca baantje.



Aankomend weekeind gaan we ongeveer met zijn 12e richting Bolgatanga! Weer lekker een weekeindje weg! En als ik dan terug kom hoop ik weer allemaal leuke reacties te lezen! Dat doet erg goed..

Dikke knuffel!

  • 14 Juli 2009 - 10:32

    Naatje:

    pff joycie weet ff niks te zegge best heftig allemaal
    dus maar ff een dikke knuffel van naatje lisa sanne en peter

  • 14 Juli 2009 - 10:42

    Nicole:

    Hé Joyce!

    Hou je taai hé! Het valt ook niet mee met zo'n andere cultuur. Maar het ligt niet aan jou dat je zo reageert! Ik weet ook niet wat ik zou doen, maar ik zou ook af en toe gillend gek worden! Geniet maar lekker van je weekendje! Leuke foto's trouwens! in dit opzicht zou ik er ook heel graag naar toe willen gaan!

    Groetjes vanuit Nederland! x Nicole

  • 14 Juli 2009 - 12:09

    Laura!!:

    Oh oh oh.. Schijt aan de staff! Laat je absoluut niet door die takkewijven op je kop zitten. Anders kom ik terug om ze persoonlijk een okkernootje te geven. Trek je er niet te veel aan. Doe het voor jezelf en voor die schatjes. Ik weet dat ze het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen, maar ja.. En idd niet meer in je eentje! Ik begrijp je helemaal.. Take care. En geef mn schatjes maar een dikke knuffel.. Dikke Smakkerd Lau!!

  • 14 Juli 2009 - 12:27

    Dominique:

    Hé meis,
    Bale om te horen dat je nu ffies niet zo lekker in je vel zit.
    En dat het niet zo lekker loopt allemaal.
    Hoop dat dat snel weer voorbij gaat!
    Zet hem op hé, je kan het!
    Geniet van je weekendje naar Bolgatanga.
    En ben zeer benieuwd naar je volgende verhaal.
    Groetjes Dominique

  • 14 Juli 2009 - 12:53

    Mirthe:

    Jee Joyce, wat een belevenissen en wat ontzettend naar! Denk goed na wat je wil en hoe je dit een beetje kan gaan trekken! Je kunt het! De tegenslagen maken je sterker! Hoewel dat misschien nu nog niet zo voelt!
    Je doet het verder super, en je red je toch maar wel daar in dat land! Denk daar aan! :)
    Geniet lekker van je weekend, dat zal je even goed doen! Even lekker weg! Mini vakantie, in je vakantie! :D
    Ik wacht je volgende verhaal weer af!
    Liefs xx Mirt

  • 14 Juli 2009 - 13:08

    Gov:

    Hey Joyce,

    Dapper dat je doorzet, je kan het echt wel. Helaas leven hun in een heel andere wereld die jij niet kan veranderen. Daarom moet je maar proberen om te genieten van de kinderen die blij zijn als je dr bent, daar gaat het uiteindelijk om!
    Denk aan je hoor, veel plezier dit weekend.

    x Gov

    p.s ook groetjes van mutti!!!

  • 14 Juli 2009 - 16:00

    Roland:

    Blijf nou maar gewoon in Nederland meis doe je al gek genoeg

  • 14 Juli 2009 - 16:48

    Evelien & Mark:

    He schat, balen dat je ff een k*t weekie achter de rug hebt! Maar je moet weten dat we ieder verhaal van je met bewondering lezen! We zijn trots op je en het is goed dat je ff alles eruit gegooid hebt. Heel veel pleziertjes in Bolgatanga, geniet van de mooie dingen daar! En al is het werk in het weeshuis niet jou ding...je kan altijd nog schrijfster worden, want je verhalen en foto's zijn super!! Dikke knuffel van ons en tot gauw! xxx

  • 14 Juli 2009 - 17:52

    Woody:

    Beter dan je best kan je niet doen!!
    Ben trots op je meid!!

    Hou je taai!!

    XXX

  • 14 Juli 2009 - 21:30

    Zus En Zwager:

    Hee Lieverd,

    Wat een verhaal weer zeg laat die klere wijfen lekker de tering krijgen als ze die daar niet al hebben hahaha met al die gekke ziektes.
    Vandaag over 5 weken ben je weer lekker thuis en zitten we waarschijnlijk lekker aan een borrel op de bank je verhalen te beluisteren.
    Gister had ik het er nog over met Ali dat het lang niet zo gezellig is zonder jou.
    Schat wat jij doet is super en je doet het goed hou dat goed in je hoofd want wij zitten allemaal je verhalen te lezen maar jij bent degene die dit allemaal doet en we zijn super trots op je.

    Een dikke kus Mij,Mich en Kayl.
    We love you.

  • 15 Juli 2009 - 07:24

    Ali:

    Heey schat!

    jeetje wat een verhaal, dat lijkt me inderdaad echt zwaar als je zo je best doet om het leuk te houden en dat er dan zo wordt tegengewerkt. helaas is het niet anders en zijn hun normen en waarden door hun cultuur heel anders dan die van ons nuchtere hollanders.

    geniet zo veel mogelijk van alle uitjes die je gaat doen en hebt gedaan (echt weer super gave foto's) en de blije gezichten van de kinderen, want die zijn blijkbaar echt heel gelukkig met jou hulp!

    Ik denk aan je! good luck!!

    liefs Ali

  • 15 Juli 2009 - 07:38

    Jan En Ria:

    Hoi Joyce,
    Jeetje wat een verhaal weer. Wat is dat toch moeilijk in een hele andere cultuur. Ga niet aan jezelf twijfelen hoor lieverd. Hoop dat je het weekend zult genieten samen met anderen en dat je er dan weer anders tegenaan zult kijken. Je leert hier heel veel van moet je maar denken en dit alles ga je nooit vergeten.
    Dikke kus Jan en Ria

  • 15 Juli 2009 - 10:05

    Chant:

    hey schat,

    klote van dit rot weekkie, maar het is toch logisch dat t ff je keel uit komt! laat die wijffies daar maar ff weten hoe we dat als boere trienen in nederland oplosse! ze ff lekker de waarheid vertelle!ZO!

    Weet zeker dat het goed komt, en als die kids elke ochtend aan je been hange zodra ze je zien dan weet je dat ze dol op je zijn hea!of ze hebbe voedsel nodig ofzo.. maar goed daar ben jij ook voor.

    Nee schat komt goed, nog een paar weken genieten hoor! voordat je weet is je grote avontuur alweer over! Je kan het!

    bel je snel weer!

    dikke kus en knuf

  • 15 Juli 2009 - 12:16

    Robbert:

    Dat klinkt allemaal als een zware opgave. Top dat je niet opgeeft. Ik mag dan wel leerkracht worden maar weet niet of ik dat wel aankon. Succes de komende tijd en hou vol.

    xx

  • 15 Juli 2009 - 19:57

    Jur:

    Boef!

    Goeie actie van je! ook al snap ik dat je t zelf maar al te lastig vind. Dat is t natuurlijk ook. T is een beetje heel erg vechten tegen de bierkaai:-( Op een gegeven moment kan je gwoon niet meer doen dan je best en daar kan je iig heel erg trots op zijn. RESPECT! Heel veel plezier in Bolgatanga. Lkkr ff een weekendje zonder huilende raddraaiertjes;-).

    Hele dikke kus uit Mokum

  • 15 Juli 2009 - 20:30

    Jur:

    Boef!

    Goeie actie van je! ook al snap ik dat je t zelf maar al te lastig vind. Dat is t natuurlijk ook. T is een beetje heel erg vechten tegen de bierkaai:-( Op een gegeven moment kan je gwoon niet meer doen dan je best en daar kan je iig heel erg trots op zijn. RESPECT! Heel veel plezier in Bolgatanga. Lkkr ff een weekendje zonder huilende raddraaiertjes;-).

    Hele dikke kus uit Mokum

  • 17 Juli 2009 - 21:26

    Tilly:

    Lieve Joyce, wij vinden het heel knap wat jij allemaal doet. Maar het is wel erg zwaar af en toe denk, bijvoorbeeld de afgelopen week. Wel lekker dat jullie met z'n driëen zijn, kunnen jullie elkaar toch een beetje troosten als dat nodig is. En wat heb je al veel gezien, prachtig hoor die olifanten en die nijlpaarden en de apen.Hopenlijk kan je dit weekend weer een beetje bijtanken, heel veel succes en sterkte verder en groetjes van Arnold, Tilly, Donny en Cindy.

  • 17 Juli 2009 - 22:38

    Zus:

    Hee lief,

    Dinsdag nog maar 4 weekies.
    Wat een goed vooruitzicht al zeg ik het zelf.
    Veel plezier dit weekend.

    Dikke kusssss van ons

  • 18 Juli 2009 - 17:44

    Bas:

    Heey Joyce!

    Gaat alles goed? Hou je ondanks het werk het daar nog uit? Wanneer kom je terug?
    Je hebt al heel wat reisjes achter de rug. Was mole goed? en van Wa jammer dat je niet in de boomhut hebt kunnen slapen

    Maar ik heb een vraagje voor jou; Ik zou heel graag Layla nog een keertje willen bellen, alleen m'n Ghanese mobiel is stuk en ik heb haar nummer niet meer:( zou jij die misschien naar mij door kunnen mailen?
    bas_kuilboer@hotmail.com

    Ga je trouwens ook nog de compound in?

    Groetjes Bas,

    Ben trouwens weer stukken beter!

  • 19 Juli 2009 - 06:46

    Ineke:

    Hoi griet wat lees ik nu allemaal kop op hoor laat je niet kisten. Ik begrijp je boosheid i.v.m. die kinderen maar je kan het niet veranderen in die korte periode die jij er bent. Het is erg voor die kids maar het is nu eenmaal zo. Ik hoop dat dit weekend een beetje ontspanning voor je is geweest en dat je weer verder kunt. Ik ben net terug van een weekje camping met kaylee en anne was erg leuk. Wat een kwebbels zijn die twee. Wij hadden mooi weer dus dat was erg meegenomen.
    mischel en janneke hebben mij weg gebracht met de caravan en weer op gehaald. Die meiden hebben het naar hun zin gehad. En als ik dan jou verhaal zo lees dan moeten wij maar weer gelukkig zijn dat wij zo in luxe leven. Nou ik ga weer stoppen en wil je een dikke knuffel geven en blijf positief voor jezelf. Dikke kus mij

  • 20 Juli 2009 - 01:11

    Arno:

    dus jij wil ook geen kinderen begrijp ik? wat een ellende mop bah!!!maar keep up the good work mate!!
    you are the best!!! kusje arno

  • 20 Juli 2009 - 18:50

    Renate...:

    Nog maar 29 nachtjes vanaf nu!! :)
    Ik denk aan je schatje!!
    Laat je niet gek maken! En ik hoop dat je een top weekend gehad hebt!!
    We smse! :P
    xxxx en een hele dikke knuffel!

  • 22 Juli 2009 - 22:31

    Stefan:

    he joyce..
    Leuk je berichten allemaal te lezen.. Laat je niet gek maken daar he?
    X stefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Tamale Ghana

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2009

Ghana airport

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

05 Augustus 2009

bedankt en tot ziens! :D

31 Juli 2009

Laatste week in Tamale..

24 Juli 2009

Bolgatanga en de vroedvrouw
Joyce

Actief sinds 11 Nov. 2008
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 30019

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Nieuw Zeeland en Australië

11 December 2008 - 01 April 2009

Mijn eerste reis

23 Mei 2008 - 18 Augustus 2008

Tamale Ghana

Landen bezocht: